Friday, December 24, 2010

Masalah dan ketabahan hati..

Semakin dewasa semakin banyak cabaran kene hadapi..time ni masalah pun dtg dan dtg.. setiap keputusan yang kita amek tu semestinya diikuti ngan risiko yang perlu dilalui..tapi tu la namanye kehidupan.. 
"KEHIDUPAN BUKAN KEHIDUPAN NAMANYA JIKA TIADA MASALAH"

Wah!!.. sgt hebat falsafah tu.. tapi tak semua orang dpt hadapi masalah-masalah yang mendatang dengan tenang.. Semua bergantung pada diri sendiri dan keadaan sekeliling.. Hati+Akal+Nafsu+Keyakinan+Dorongan saling bercampur membuat formula tuk menyelesaikan masalah.. Waktu masalah melanda lazimnya manusia ni tak dpt nk berfikir dengan logik..sering dipengaruhi dengan emosi.. Tak tahan dengan masalah dan sering mengharapkan jalang yang singkat tuk menyelesaikan masalah.. Sebagai orang ISLAM, mintak dijauhkanlah putus asa sehingga mencabut nyawa sendiri.. NAUZUBILLAH..

Tak kiralah masalah tu besar ker kecik ker.. Masalah cinta ker, masalah kewangan atau lelain..semua masalah tu adalah dugaan buat kita.. Allah maha mengetahui.. Hikmah disebalik segalanya.. Sesungguhnya Allah tidak akan menzalimi hambanya, tetapi kita sendiri yang menzalimi diri kita dengan menginginkan yang bukan milik kita..Allah juga takkan memberikan sesuatu masalah yang tak mampu diselesaikan oleh hambanya.. Setiap masalah itu ada penyelesaiannya.. Tapi sebenarnya sukar kan tuk kita hadapi dugaan-dugaan tu..lagi-lagi klu kita ni sering kali mengabaikan suruhan DIA.. ALLAH MAHA BESAR..

"Ya ALLAH ku mohon kau tabahkanlah hatiku.. Kau tabahkanlah hati keluargaku dan semua umat islam.. Sesungguhnya hidup dan mati kami hanya keranamu Ya ALLAH..Berikanlah kami ketenangan dan kekuatan hati tuk menghadapi setiap dugaan mu .. Amin.."

No comments:

Post a Comment